Badanie trafności egzaminu z przedmiotu „Diagnoza psychologiczna”
Władysław Jacek Paluchowski, Piotr Haładziński
DOI:
Rocznik: 2012 Tom: 18 Numer: 1
Strony: 63-68
W niniejszym artykule zostaje podjęta problematyka trafności testu wiadomości z przedmiotu „Diagnoza psychologiczna” na studiach psychologicznych. Trafność testu wiadomości jest jego najważniejszą charakterystyką. Informuje bowiem o stopniu adekwatności operacjonalizacji oraz stopniu, w jakim test jest w stanie osiągnąć stawiane mu cele. Jedną z form badania teoretycznej trafności testu może być analiza zmian nieprzypadkowych wyników testu – porównywanie wyników dwukrotnego badania tym samym testem gdzie w przerwie między badaniami wprowadza się manipulację eksperymentalną. Wynik porównywania powinien być zgodny z założonymi efektami manipulacji. Podobnie można postępować w odniesieniu do trafności testu wiadomości, badając wpływ udziału w zajęciach na wyniki w takim teście. W przeprowadzonym badaniu porównywano wyniki egzaminu studentów którzy ukończyli kurs diagnozy psychologicznej z wynikami studentów, którzy jeszcze nie uczestniczyli w kursie. Potwierdziła się hipoteza, że odbycie kursu z przedmiotu „Diagnoza psychologiczna” ma dodatni wpływ na wyniki uzyskane przez studentów w teście wiadomości z tego przedmiotu. W dalszej części artykułu dokonano także analizy pytań różnicujących grupy studentów „po wykładzie” i „przed wykładem”.