Array
(
    [id] => 334
    [date] => 2019-03-12
    [doi] => 
    [title] => Czego można, a czego trzeba nauczyć nauczając diagnozy neuropsychologicznej
    [title_en] => WHAT CAN AND WHAT SHOULD BE TAUGHT WHILE TEACHING NEUROPSYCHOLOGICAL DIAGNOSIS
    [authors] => Beata Daniluk, Aneta R. Borkowska
    [abstract] => 

Opisywane w artykule rozważania dotyczą próby usystematyzowania użycia metody realnego klienta (RK) w nauczaniu psychologicznej diagnozy klinicznej. Przewodnim motywem analizy jest refleksja nad – z jednej strony – istotą wymagań, jakie stoją przed przyszłym diagnostą, z drugiej strony – sytuacją mentalną, w jakiej znajduje się osoba ucząca się diagnozy klinicznej. W odniesieniu do pierwszego z przytoczonych kontekstów, metoda RK komentowana jest w nawiązaniu do współczesnych standardów kompetencji diagnostycznych. W odniesieniu do drugiego kontekstu – autorzy odwołują się do znanej z obszaru psychologii ogólnej wiedzy dotyczącej ograniczeń emocjonalnych i poznawczych, jakim podlega przetwarzanie informacji oraz wiedzy dotyczącej mechanizmów uczenia się. W konsekwencji rozważań na łamach artykułu formułowane są specyficzne postulaty dotyczące nauczania diagnozy metodą realnego klienta.

[abstract_en] =>

The recent two decades have witnessed a continually growing interest in specialist neuropsychological diagnosis. Psychologists seek sources of knowledge and the possibilities of developing their diagnostic and therapeutic competences, which is a response to the growing demand on the part of patients with various forms of nervous system pathologies. The goal of teaching diagnosis from the perspective of clinical neuropsychology is to develop the trainee’s clinical thinking and the ability to draw conclusions, based on the results of clinical studies, about the preserved and impaired mental processes in patients with brain dysfunctions. Teaching diagnosis should aim at developing diagnostic competences understood as resulting from exercising specific skills, from experience acquired while performing diagnostic procedures, and from theoretical reflection. A necessary element of the teaching process is to teach students theoretical (including psychological) knowledge in neuroscience and in neuropsychology, and to train specific practical skills. It is not possible to implement the suggested model of education of neuropsychologists as scientists-practitioners at the level of uniform Master’s studies: this requires training as part of specialization in clinical psychology or postgraduate studies.

[keywords] => neuropsychological diagnosis, teaching, knowledge [keywords_en] => neuropsychological diagnosis, teaching, knowledge [file_path] => /files/articles/2012-18-czego-mona_-a-czego-trzeba-nauczy-nauczajc-diagnozy-neuropsychologicznej.pdf [okladka] => psychologia_teoretyczna_ogolna_i_metodologia.jpg [rocznik] => Rocznik: 2012 Tom: 18 Numer: 1 [strony] => 57-62 )
czego-mona_-a-czego-trzeba-nauczy-nauczajc-diagnozy-neuropsychologicznej

Czego można, a czego trzeba nauczyć nauczając diagnozy neuropsychologicznej

okladka
WHAT CAN AND WHAT SHOULD BE TAUGHT WHILE TEACHING NEUROPSYCHOLOGICAL DIAGNOSIS

Beata Daniluk, Aneta R. Borkowska

DOI:

Rocznik: 2012 Tom: 18 Numer: 1
Strony: 57-62

Opisywane w artykule rozważania dotyczą próby usystematyzowania użycia metody realnego klienta (RK) w nauczaniu psychologicznej diagnozy klinicznej. Przewodnim motywem analizy jest refleksja nad – z jednej strony – istotą wymagań, jakie stoją przed przyszłym diagnostą, z drugiej strony – sytuacją mentalną, w jakiej znajduje się osoba ucząca się diagnozy klinicznej. W odniesieniu do pierwszego z przytoczonych kontekstów, metoda RK komentowana jest w nawiązaniu do współczesnych standardów kompetencji diagnostycznych. W odniesieniu do drugiego kontekstu – autorzy odwołują się do znanej z obszaru psychologii ogólnej wiedzy dotyczącej ograniczeń emocjonalnych i poznawczych, jakim podlega przetwarzanie informacji oraz wiedzy dotyczącej mechanizmów uczenia się. W konsekwencji rozważań na łamach artykułu formułowane są specyficzne postulaty dotyczące nauczania diagnozy metodą realnego klienta.

neuropsychological diagnosis, teaching, knowledge