Czego nas uczy „psychologia niekontynuowana”?
Cezary W. Domański
DOI:10.14691/CPPJ.20.1.15
Rocznik: 2014 Tom: 20 Numer: 1
Strony: 15-21
W psychologii, podobnie jak w innych naukach, można wskazać tematy i problemy, których badanie obecnie zarzucono. Większość z nich nie funkcjonuje we współczesnych słownikach psychologicznych. Na pozór mają one jedynie znaczenie historyczne. Tematy te można podzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą zagadnienia, które w momencie powstania psychologii naukowej zostały wyłączone z obszaru jej zainteresowań. Niektóre z nich pozostały w orbicie zainteresowań filozofii, inne zaś zostały wykluczone jako pseudonaukowe. Istnieje jednak duża grupa tematów, które zajmowały psychologów w okresie międzywojennym i w drugiej połowie XX wieku, a obecnie nie są już przedmiotem badań ani nawet refleksji teoretycznej. Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie jak można wyjaśnić przyczyny tego zjawiska i czy ma ono jakieś istotne skutki dla obrazu współczesnej psychologii.