Doświadczane emocje i ich regulacja jako wyznaczniki wypalenia zawodowego pracowników usług
Róża Bazińska, Dorota Szczygieł
DOI:
Rocznik: 2012 Tom: 18 Numer: 1
Strony: 119-129
W artykule przedstawiono badanie, którego celem było sprawdzenie związku między negatywnymi emocjami doświadczanymi podczas interakcji z klientami i poziomem wypalenia zawodowego pracowników. Przewidywano, że czynnikiem pośredniczącym w tej relacji (mediatorem) są procesy regulacji emocji uruchamiane przez pracowników (praca emocjonalna, por. Hochschild, 1983). Wyniki badania (N=214) wykazały, że predyktorami wyczerpania emocjonalnego i depersonalizacji są zarówno intensywność doświadczanych negatywnych emocji, jak i płytka PE, polegająca na modyfikacji ekspresji emocjonalnej (tłumienie ekspresji emocji negatywnych i udawanie emocji pozytywnych). Zgodnie z przewidywaniem, płytka PE okazała się mediatorem związku negatywnych emocji z wymiarami wypalenia. Uzyskane dane pozwalają na konkluzję, że niekorzystne dla pracowników usług konsekwencje doświadczania negatywnych emocji wiążą się głównie z koniecznością modyfikacji ich ekspresji w pracy z klientami