Eksternalizacja i internalizacja zaburzeń a poczucie satysfakcji życiowej dzieci i młodzieży
Iwona Grzegorzewska
DOI:
Rocznik: 2013 Tom: 19 Numer: 1
Strony: 95-103
Przez ostatnie dziesięciolecie wielu naukowców zwraca coraz większą uwagę na zagadnienia związane z analizą natury i uwarunkowań tzw. dobrego życia. Badania te mają na celu poprawę jakości życia wszystkich ludzi, nie tylko tych, którzy są z grup ryzyka lub ujawniają objawy psychopatologiczne. W opozycji do badań skoncentrowanych na zaburzeniach, psychologia pozytywna zwraca się w kierunku traktowania zdrowia psychicznego całościowo, uwzględniając pojęcie satysfakcji życiowej jako ważnego wymiaru dobrostanu człowieka. Prezentowany artykuł zajmuje się zagadnieniem satysfakcji życiowej jako jednego ze wskaźników zdrowia psychicznego. W odniesieniu do dorosłych temat jest szeroko eksplorowany, zdecydowanie mniej jest badań dotyczących poziomu zadowolenia z życia wśród dzieci i młodzieży. Prezentowane są wyniki badań dotyczące satysfakcji życiowej młodych ludzi i związku z tendencją do eksternalizacji i internalizacji problemów. Analizuje się również wpływ sukcesów w realizacji zadań rozwojowych na subiektywne poczucie zadowolenia z życia. Dyskutowane są również dalsze kierunki badań w tym obszarze.