Motywacja osób stosujących przemoc w rodzinie do uczestnictwa w programie korekcyjno-edukacyjnym
Celina Uherek-Biernat, Karolina Zalewska-Łunkiewicz
DOI:10.14691/CPPJ.22.2.291
Rocznik: 2016 Tom: 22 Numer: 2
Strony: 291-298
Praca dotyczy analizy motywacji mężczyzn stosujących przemoc w rodzinie do zmiany ich dotychczasowych zachowań agresywnych, poprzez udział w programie korekcyjno- edukacyjnym (K-E). Metoda: Badaniem objęto grupę 50 mężczyzn osadzonych w zakładach karnych (ZK) na mocy art. 207 § 1 kk oraz 50 mężczyzn objętych procedurą „Niebieskie Karty” (NK). Dokonano porównania wyników w odniesieniu do kolejnych pomiarów utrzymywania się motywacji: w dniu ogłoszenia informacji o K-E (M1) oraz dwa tygodnie później (M2) za pomocą osi motywacji (OM) własnej konstrukcji. Wszyscy badani wypełniali Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES Schwarzera i Jerusalema (polska adaptacja: Juczyński) i Skalę Agresji Buss-Durkee SABD (polska normalizacja: Stanik, Roszkowska, Kucharewicz). Wyniki: Wykazano różnicę w poziomie motywacji do podjęcia uczestnictwa w programie zarówno dla M1 jak i M2, która w grupie osób osadzonych w ZK, jest zdecydowanie wyższa, niż u osób objętych NK. Ponadto predyktorami motywacji do podjęcia K-E okazały się poziom irytacji, poczucie winy oraz poczucie własnej skuteczności. Wnioski: Motywacja do zamiany zachowań osób stosujących przemoc domową przede wszystkim wiąże się z rodzajem stosownej konsekwencji.