STUDENT WOBEC OCZEKIWAŃ DOROSŁOŚCI
Błażej Smykowski, Paweł Kleka
DOI:10.14691/CPPJ.23.1.97
Rocznik: 2017 Tom: 23 Numer: 1
Strony: 97-106
Artykuł dotyczy kwestii godzenia studiów z pracą zawodową. Studenci, zdając sobie sprawę z faktu znaczenia doświadczenia praktycznego, podejmują się nie tylko staży, czy wolontariatów, ale i pełnowymiarowych form zatrudnienia w przyszłym zawodzie. W efekcie stają przed zadaniem godzenia nauki z poważnym zobowiązaniem zawodowym. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań dotyczących sposobów radzenia sobie z tym zadaniem przez studentów kierunków: Psychologia i Kognitywistyka, studentów Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badania przeprowadzono w roku akademickim 2015/16. Pozwoliły one zauważyć, że studenci w zróżnicowany sposób radzą sobie z tym zadaniem. Analiza wyników badań pozwoliła początkowo wyłonić siedem ich typów. W toku dalszych analiz zgrupowano zbliżone do siebie typy, co pozwoliło na wyłonienie czterech wyraźnie odróżniających się od siebie typów. Ujawniają one istotne różnice w sytuacji psychologicznej wchodzących w ich zakres studentów. Konsekwencją tego zróżnicowania są różne strategie działania badanych studentów. Ustalenia te mogą stanowić istotną podstawę prowadzenia mikropolityki edukacyjnej na kierunkach prowadzonych w Instytucie Psychologii UAM. Pozwalają przewidywać formy, w jakich poszczególne grupy studentów będą potrzebowały pozaedukacyjnego zrozumienia i wspomagania Instytutu i Wydziału.