Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP)
Aleksander Hauziński
DOI:
Rocznik: 2012 Tom: 18 Numer: 2
Strony: 247-254
W artykule przedstawiono założenia teoretyczne oraz procedurę konstrukcji Skali Przejścia z Edukacji do Pracy (PEZP). Na podstawie analiz wybranych teorii przejścia na rynek pracy oraz rozwoju tożsamości stwierdzono, że podjęcie zatrudnienia przez absolwentów zależy nie tylko od koniunktury rynku pracy i ich wyników szkolnych, ale i poziomu rozwoju tożsamości i trafnej oceny własnych zasobów. W tej perspektywie proces przejścia z edukacji na rynek pracy jest złożonym i długotrwałym zadaniem rozwojowym, w którym znaczącą rolę odgrywają wiedza o rynku pracy, poziom aspiracji i dojrzałość do osiągania kompromisu między oczekiwaniami a możliwościami. Wyniki konstrukcji Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy pokazują znaczenie konfrontacji z realiami oceny własnych możliwości i dużą świadomość znaczenia pracy zawodowej oraz zagrożeń związanych z podejmowaniem błędnych decyzji.