Poczucie jakości życia u kierowników i pracowników w świetle uwarunkowań aksjologicznych
Barbara Mróz
DOI:
Rocznik: 2012 Tom: 18 Numer: 2
Strony: 175-183
Zagadnienie poczucia jakości życia i jego uwarunkowań aksjologicznych jest propozycją zachęcającą do weryfikacji na gruncie psychologii zarządzania. W niniejszej pracy zweryfikowano hipotezy związane z określeniem poziomu poczucia jakości życia u kierowników, a także sprawdzono na ile taka wartość jak „Odpowiedzialność”, stanowi fundament na którym wznosi się hierarchia wartości ludzi kierujących sobą i innymi. Okazało się, że specyfika ludzi pracujących na stanowiskach kierowniczych zasadza się zarówno na ich dobrym poczuciu jakości życia oraz na odrębnej hierarchii wartości. Aktywność zawodowa kierowników sprawia, że odnoszą oni wyraźne korzyści: posiadają satysfakcjonującą pracę a także możliwości rozwoju i samoaktualizacji. Ich hierarchia wartości opiera się na wartościach kompetencyjnych, które mają charakter bardziej indywidualny, niż społeczny i utylitarny jednocześnie. Przeprowadzone badania pozwoliły także odpowiedzieć pozytywnie na pytanie o możliwości aplikacyjne tkwiące w przedstawionej koncepcji poczucia jakości życia na grupie pracowników wyższego szczebla.