Postrzeganie cyberprzemocy przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Maria Mondry, Małgorzata Wójcik
DOI:10.14691/CPPJ.22.2.299
Rocznik: 2016 Tom: 22 Numer: 2
Strony: 299-305
Cyberprzemoc wśród nastolatków to poważny problem, głównie ze względu na zwiększającą się liczbę użytkowników Internetu oraz coraz szerszy zakres jego użycia. Zagadnienie cyberprzemoc, najczęściej rozpatrywane jako jeden z rodzajów przemocy szkolnej, jak do tej pory nie doczekało się wnikliwych badań w polskiej rzeczywistości. W artykule prezentujemy pierwszy etap badań partycypacyjnych dotyczących problemu cyberprzemocy z punktu widzenia uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Badania kwestionariuszowe przeprowadzono na próbie 180 uczniów, zadając pytania otwarte, dotyczące problemu cyberprzemocy. W artykule zostaną szczegółowo zaprezentowane trzy tematy główne wyłonione w toku analizy tematycznej: definicja cyberprzemocy, porównanie szkodliwości i konsekwencji przemocy bezpośredniej i cyberprzemocy, zachowania mogące narazić na przemoc w Internecie.