Spostrzegana przez uczniów sprawczość i wspólnotowość nauczycieli
Artur Mikiewicz
DOI:10.14691/CPPJ.19.2.273
Rocznik: 2013 Tom: 19 Numer: 2
Strony: 273-279
W artykule przedstawione są wyniki dwóch badań na temat spostrzegania sprawczości i wspólnotowości nauczycieli przez uczniów oraz wpływu spostrzeżeń na postawy wobec nauczycieli. Spostrzegana przez uczniów sprawczość okazała się przeciętna lub nieznacznie powyżej przeciętnej. Podobnie niska była wspólnotowość nauczycieli, którą uczniowie uznali zaledwie jako przeciętną lub poniżej przeciętnej. Oceny nauczycieli na obu wymiarach okazały się istotnie wyższe (pozytywne) niż oceny uczniów. Ponadto wyniki tych ostatnich pokazały rozbieżność między realnym a idealnym obrazem nauczycieli (badanie 1). W drugim badaniu uczniowie wyrażali swoje ustosunkowanie wobec nauczycieli. Postawa ogólna, predyspozycje na dyrektora oraz pożytek dla szkoły nauczyciela zależały od jego sprawczości i wspólnotowości. Lubienie nauczyciela zależało od jego wspólnotowości, a respekt od jego sprawczości. Ponadto sprawczemu nauczycielowi badani uczniowie przypisywali wysokie kompetencje, a wspólnotowemu wysoką moralność. Brak wspólnotowości niósł za sobą przypisywanie nauczycielom wysokiego poziomu egoizmu i kierowania się wyłącznie własnym interesem oraz szkodzenie uczniom. Wnioski płynące z badań dają wgląd w rzeczywistość społeczną szkoły i mogą być przydatne dla nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych i instytucji kształcących nauczycieli.